Adesea ne intrebam cine este managerul cabinetului nostru stomatologiuc? Eu ca medic, asistenta care stie tot, contabila etc? Magagement inseamna administrare iar manager inseamna administrator. La inceput de cariera fiecare dintre noi fie se angajeaza la un cabinet/ clinica, fie isi deschide propriul cabinet, fie renunta, pleaca din tara sau se reprofileaza. Cam acestea sunt principalele variante care se intampla in realitate. Mergand pe firul oricareia, sansa de a avea o asistenta inca de la inceput este destul de mica, din varii motive, cel mai puternic fiind cel financiar. Medicul indeplineste rol de dentist, asistenta, secretara, poate si contabila, om de marketing etc. Multi dintre noi se lanseaza in profesie ca “one man show”. Ulterior, odata cu dezvoltarea, lucrurile se clarifica iar in jurul dentistului apar asistente, secretare, contabile, PR-isti, consultanti etc.
Cele mai multe cabinete din tara sunt, dupa cum stim cu totii, organizate in jurul unui medic care lucreaza la un scaun stomatologic si, cel mai adesea, are in jur ;)) o asistenta. Acest articol se va referi, in specia,l la aceasta situatie. Ce face aceasta asistenta?
- Asistare in timpul lucrului
- Pregatire instrumentar
- Evidenta stocurilor si aprovizionarii
- Evidenta tratamentelor si a pacientilor
- Secretariat si receptie
- Asistarea medicului in timpul manopereleor implica cunoasterea Implica cunoasterea:
materialelor, instrumentarului, ergonomiei, protocoalelor terapeutice, comunicarii in echipa medicala.
- Pregatirea instrumentarului presupune cunoasterea protocoalelor de dezinfectare, spalare, uscare, ambalare, sterilizare, depozitare, transport, optimizare, intretinere, organizare, inlocuire, urmarire evidente, arhivare etc
- Evidenta stocurilor si aprovizionarea presupune familiarizarea cu activitati specifice cum ar fi: numararea si conceperea unui sistem de notare actualizabil a tuturor instrumentelor si materialelor din cabinet, verificarea acestora, realizarea comenzilor, organizarea spatiior de depozitare, receptia materialelor, analiza nevoilor, etc
- Evidenta documentelor pacientilor: fise, acorduri informate, consimtameinte, scrisori de trimitere, raspunsuri medicale (scris, urmarit, semnalizat, analiza necesar)
- Secretariat si receptie: receptie, evidenta si plati facturi, primit si dat telefoane, administrare emailuri si corespondenta, intampinarea pacientilor, remindere etc
De unde invata asistenta toate aceste lucruri? Exista mai multe variante:
- A) Scoala de asistente?
- B) Manualul asistentei?
- C) De la tine, doctore?
- D)o asistenta stie deja?
- E) prea multe strica?
Probabil ca cei mai multi dintre voi care sunteti deja dentisti ati experiementat varinta corecta, adica asistenta invata de la medicul cu care lucreaza. Asadar, cum ne pregatim asistentele? Avem la dispozitie mai multe cai care ar trebui sa coexiste si sa devina obisnuinte atat pentru medic cat si pentru asistenta:
-
- Cursuri teoretice
- Traininguri, hands-on uri
- Prezentari in cadrul echipei
- Lectura individuala
- Teste, evaluari periodice
- Prin exercitiu “Live”
Conditia ca tot acest proces de invatare sa poata exista este ca asistenta sa fie smart si dispusa la dezvoltare.
Exista mai multe pareri referitoare la cum nivelul de pregatire si profesional a unei asistenta :
- Fiecare medic are asistenta pe care si-o merita
- Medicul este direct responsabil de educarea asistentei
- Cu cat fiecare dintre noi vom pregati asistente mai bune, vom avea o piata de resurse umane de calitate
Care sunt perspectivele de dezvoltare profesionala a unei asistente?
Daca analizam putin activitatile ei nu este greu de observat ca aproape toate sunt activitati de gestionare adica de management. Inclusiv asistarea medicului este tot o activitate de gestionare, as spune eu, gestioneaza un protocol de lucru, o sumedenie de materiale si instrumente aflate in jur, timpul pacientului si obisnuintele medicului. Asistenta cunoaste cel mai bine toate aceste aaspecte si este persoana care cuprinde ca intr-un frunos buchet de flori activitati din mai multe arii profesionale: medicale, contabile, secretariat, logistica. Este meritul unei asistenta bune sa stei sa le stapaneasca si datoria noastra sa stim sa o apreciem.
Nu stiu cate este de raspandita in tara noastra aceasta evolutie insa exista si tari in care acest drum profesional se practica si se recunoaste ca fiind viabil. Vom vedea cum vom evolua si noi.